Thursday, July 31, 2008

SALAFI ATAU “ SALAFI JADIAN” ??????

Sering kita dengar pada hari ini ada setengah pendakwah-pendakwah membesarkan masalah khilaf lebih dari masalah aulawiyyat. Perkara seperti qunut, tahlil, bacaan yasin malam jumaat, ziarah kubur dan sebagainya telah lama di selesaikan oleh para alim ulama’ terdahulu, kenapa pada hari ini kita masih membicarakan soal khilaf ini?? Alangkah kurang cerdiknya sifat pendakwah sebegini.
Yang hendak kita bincangkan ialah macam mana kita hendak menyelamatkan aqidah para remaja yang menjadi pewaris agama, bangsa dan negara akan datang. Isu mat rempit, penagihan dadah, melepak dan budaya-budaya yang songsang yang menyerap masuk dalam otak para remaja pada hari ini. Kenapa kita lebih mementingkan isu yang remeh ini sebagai tajuk kuliah, ceramah atau seminar??? Tidak sedarkah kita bagaimana kepincangan yang berlaku pada hari ini? Mereka yang hanya pandai menuduh bid’ah sahaja tanpa mereka berusaha menyelesaikan perkara ini dengan Al-quran dan Sunnah. Mereka ini konon berpegang pada salafi tetapi lebih syadid lagi dari salafi sebenar. Semua ulama’-ulama’ muktabar di tuduh sebagai KAFIR, SYIRIK dan bermacam-macam lagi. Inikah sifat seorang pendakwah?? Ana ingin bertanya kepada mereka, pernahkah ulama’ salaf ataupun khalaf mengkafirkan antara satu sama lain?? Mereka ada sifat hormat-menghormati dan kasih sayang antara satu sama lain.

Ana cukup terkejut apabila mendengar kuliah seoarng ustaz yang konon bermazhab salafi tetapi nyata hanya menjadi SALAFI JADIAN atau WAHABI JADIAN. Di dalam blog mereka ini hanya membangkit soal khilaf. Sanggup mereka mengutuk ulama’-ulama’ yang muktabar seperti Dr Yusoff Al qaradawi, Said Hawa’, Hasan Al bana. Mereka ini ulama’ yang banyak berjasa dalam dunia Islam. Yang sanggup hadapi kerajaan yang zalim untuk mempertahankan Islam!!!!!!!!!!!
Mengapa golongan yang mengaku salafi ini tidak menentang Islam Hadhari yang sesat??? Tidak ada pun ulasan dalam blog mereka atau kuliah untuk mengatakan Islam Hadhari sesat??? Adakah golongan ini redha dengan perancangan Islam Hadhari ini??? Apabila kita berjuang menegakkan Islam, kita dituduh bermacam-macam. Sehingga ada di kalangan mereka menuduh parti Islam ini sebagai Syiah dam sebagainya. Sekarang hidup kita perlu berjemaah, dan PAS sahajalah yang menyahut cabaran perjuangan ini. Ada diantara mereka juga sibuk dengan bida’ahnya sehingga lupa bahawa kita perlu berjuang di atas dasar Islam. Mereka juga menuduh bermacam-macam kepada Ikwanmuslimin. Ana ingin bertanya kepada insan yang bernama ROSUL DAHRI ini adakah dia berani menegakkan Islam di bumi ini sebagaimana pemimpin-pemimpin ikhwan. Setakat menuduh bida’ah boleh lah… Semuanya bida’ah!!!!

Maaflah, ana bukannya apa, Cuma hendak berbetulkan sikit masalah ini. Kita hanya menyibukkan diri dengan menuduh orang lain sebagai bida’ah tanpa kita sedari bahawa kita perlu selesaikan masalah yang paling utama ialah menyelamatkan aqidah manusia.
Di dalam Islam, dalam ilmu usul fiqh contohnya, sumber rujukan hukum adalah Al-quran, hadis, ulama’. Bukan Al-quran dan hadis semata-mata. Dalam kaedah ini juga ada bab qias. Adakah golongan SALAFI JADIAN ini menolak fikrah dan pendapat ulama’???


Dimanakah penafsiran Al-quran yang mereka dapat kalau tidak di dalam kitab-kitab para alim ulama’????
Yang paling teruk ialah mereka menolak sistem pilihanraya dengan megatakan ini bida’ah, mereka lebih rela menyerah kuasa bukan pada orang yang layak semata-mata dengan alasan bida’ah mereka. Ini perbuatan yang zalim kerana meletakkan sesuatu bukan pada tempatnya!!!!!!!!!!
Jika kita tidak memasuki pilihanraya ini, bagaimana kita hendak memerintah dengan hukum Allah. Oleh kerana itu apabila kuasa berada di tangan kita, barulah kita boleh mengubah sistem ini dengan berlandaskan Islam. Cuba rujuk kitab FIQH DAULAH karangan Dr Yusof Al-Qaradawi. Semua umat Islam merujuk pendapat daripada beliau. Tetapi ada juga golongan yang menolak pendapat ini dengan alasan mereka “ini bida’ah”. Merekalah sebenarnya bida’ah. Adakah kiat rela berada dibawah pemerintah yang zalim? Atau kita menentang mereka dengan cara pilihanraya kemudian apabila kita menang kita akan ubah sistem ini kepada Islam. Mana yang lebih baik wahai salafi jadian!!!
Oleh kerana itulah kita perlu kembali pada perkara asas yang telah di sebutkan tadi, bagaimana kita hendak menyatukan umat Islam yang berpecah pada hari ini. Ini tidak, mereka lebih memecah belahkan masyarakat hari ini dengan isu bida’ah mereka. Mereka lah sebenarnya DAJJAL!!!!!
Kita kena terima semua pendapat selagi mana pendapat tersebut tidak terkeluar dari kaedah ataupun dasar pengambilan hukum tersebut. Jangan kita cepat menuduh orang sebagai bida’ah semata-mata kerana populiriti. Masing-masing ada hujjah. Kemukan secara hikmah. Barulah nampak zuhudnya seorang ulama’. Jangan kita berselindung di sebalik wajah SALAFI tetapi dalam masa yang sama kita musnahkan kesatuan dalam umat Islam itu sendiri. Sebab itu ana berikan nama mereka ini sebagai SALAFI JADIAN. Mereka telah memeningkan masyarakat dengan perkara khilaf ini, mereka mengkafirkan ulama’. Mereka sahaja yang betul, yang lain semua bida’ah. Kalu begitu ROSUL DAHRI ni kena angkat jadi mujtahid lah kan?? Mujtahid atau MUJTAHI ????????

Dalam kaedah berdakwah, kita perlu mengambil perkara asas sebagai tajuk perbincangan kita, contohnya masalah aqidah, masalah sosial. Ini perlu di ambil berat oleh semua para pendakwah yang ada. Ilmu yang perlu diketahui oleh para pendakwah juga adalah ilmu hati atau TAZKIYATUN NAFSI. Ini penting kepada para pendakwah supaya ia menjadi zuhud dalam segala amalan harian. Ilmu mengenai hati adalah tunjang dalam segala amalan-amalan yang lain. Ana sungguh tertarik dengan kitab yang di tulis oleh seorang ulama’ muktabar iaitu Said Hawa’ mengenai dengan ilmu mengenala Allah Taala. Dalam mensyarahkan kitab Hikam Ibnu A’thoilllah beliau menggariskan beberapa panduan jalan untuk mendekakatkan diri kepada Allah. Adakah ini juga bida’ah? Mengajak manusia dekat dengan Allah, adakah sesat dan akan ke neraka?

Oleh itu ana nasihatkan kepada puak-puak SALAFI JADIAN ini, cukuplah memeningkan kepala masyarakat dengan perkara khilaf, kita balik kepada perkara asas. Ana nasihatkan kepada ROSUL DAHRI ini supaya balik kepada Allah dan banyak-banyak beristighfar, lihat pada diri sendiri, apa sumbangan beliau kepada dunia Islam ini, dan apa sumbangan beliau kepada perjuangan Islam??? Tepuk dada wahai salafi jadian, Tanya iman kamu sendiri………………..

1 comments:

Anonymous said...

salam..
ana bersetuju benar dgn tulisan anta ini..smg msyrkt di mlysia khususnya memahami prkr ini dgn baik..
pada pndgn ana..bkn rasul dahri saje yg sllu berkata bidaah/sesat/kafir kt org lain..dr.asri dan sekutu2nya juga perlu diperhatikn..

Post a Comment